Franczyza (ubrania, fast foodu, hotele czy inna branża) to model biznesowy, w którym istnieje oryginalny właściciel firmy, ale niezależne strony kupują biznes i otwierają swoje własne lokalizacje. Zamiast jednej osoby zarządzającej setkami, a może i tysiącami miejsc, każdy sklep może mieć innego kierownika, ale wszyscy przestrzegają tych samych, odgórnie narzuconych zasad.
Dlaczego franczyza staje się coraz bardziej popularnym wyborem? Ponieważ ludzie decydują się na udział w tego typu modelu biznesowym chcąc rozwijać doświadczenie biznesowe bez ryzyka rozpoczęcia małej firmy od zera. A franczyza znacznie minimalizuje takie właśnie ryzyko.
Decydując się jednak na tego typu współpracę, ważne jest, aby być świadomym plusów i minusów przed podjęciem decyzji. Franczyza to biznes, w którym niezależna strona (franczyzobiorca) kupuje istniejące przedsięwzięcie biznesowe od franczyzodawcy i otwiera własną lokalizację.
Jedną z niewątpliwie największych zalet franczyzy jest to, że choć posiadanie wiedzy biznesowej jest niezbędne, do jej zakupu nie jest wymagane żadne szczególne doświadczenie w wybranej branży. Po prostu kupuje się firmę o ugruntowanej już pozycji, a franczyzodawca zapewnia szkolenia związane z branżą w swoim zakresie, które znacznie pomogą rozwinąć umiejętności Twoje i Twojej nowej załogi niezbędne do odniesienia sukcesu w tej pracy.
Kolejnym z powodów, dla których ludzie tak chętnie decydują się na zakup franczyzy jest to, że przychodzi ona wraz z istniejącą bazą klientów (o których nie musisz zabiegać i przekonywać do jakości swojej marki) i świadomością marki, która jest często trudna do szybkiego rozwoju dla nowego, małego biznesu. Inaczej musiałbyś pracować na to przez naprawdę długie lata – i być może popadłbyś w długi.
W przypadku franczyzy, docelowi odbiorcy są już ustaleni i aktywni, a ponieważ wiedzą, czego się spodziewać, decyzja o zrobieniu u Ciebie zakupów zajmuje im znacznie mniej czasu. W rezultacie, mniej czasu zajmuje również rozpoczęcie generowania zysków przez Twój nowy biznes. Idealna sprawa!
Zakup franczyzy wiąże się także z mniejszym ryzykiem niż rozpoczęcie nowego biznesu, ponieważ próby i błędy nowych przedsięwzięć zostały już przepracowane. W przypadku franczyzy pracujesz ze sprawdzonymi strategiami i wdrażasz proces, który zwyczajnie działa.